START   TORI    PRIJS&PRODUCT   BESTELLINGEN    HERSTELLINGEN  K.M.O.    INFO    TRAINING    ONDERWIJS    SOFTWARE    STUDENT  THE_STORE    TWEEDEHANDS    ADSL    TELENET     

The_Computer_Store  Backup  Draadloos_Netwerk  DVD_RW_Pioneer  Exchange Server  GeForce 3  HP OfficeJets  iHarvest  Info_Slechte_Betalers  LCD Projectoren  MP3  .NET (Dot Net)  Office XP  OnStream  Outlook  Plextor  Routers  Small_Biz_Server  VPN-Virtual_Private_Netw.  Windows_2000_Server  Windows_Back_Office  Windows_XP    

Word

Outlook

Excel Access FrontPage

PowerPoint

1. Snel docs maken  1. Beheer groepsagenda 1. Euro Convertor 1. Dubbele records verwijderen 1. Pagina beveiligen met paswoord 1. Animeer Web-pres.
2. Bijhouden open docs 2. Persoonlijk postvak 2. Nieuwe ikonen 2002 2. Info Access op het Web 2. On line exquête  
3. Bespaar papier bij druk 3. Vergaderingen plannen 3. Snel formules 3. Herstel bestanden 3. Wie bezoekt je site?  
4. Smart tags 4. Kleurcode Afspraak 4. Snel Web-queries      
5. Beelden invoer.enz. 5. Groepsagenda's 5. Project Planning      
6. Meervoudige selecties 6. Meerdere Accounts 6. tips bij afdrukken      

Tip Excel 2002 

1. De Euro-converter : een handig werkinstrument dat u weldra niet meer zal kunnen missen

Om een vlotte omschakeling naar de nieuwe munteenheid te maken, biedt Office XP een complete en essentiële set Euro-functies onder de vorm van de ‘Excel Euro Currency’-Add-In die u terugvindt onder het menu Tools / Add-Ins …. Dit omvat het volgende:

Wat is een Euro smart tag?

Een ‘smart tag’ is een belangrijke nieuwigheid in Office XP. Het zorgt er namelijk voor dat bepaalde gegevens automatisch herkend worden en gemarkeerd worden als een welbepaald type. Microsoft ontwikkelt momenteel een Euro smart tag (of Euro conversie herkenner) voor Word en Excel om de overgang naar de Euro te vergemakkelijken. Deze smart tag zal zorgen voor de Euro conversie in alle EU munteenheden en zal gratis ter beschikking worden gesteld op de OfficeUpdate website (de juiste locatie wordt weldra bekend gemaakt).

Deze smart tag zal beschikbaar zijn in negen talen : Engels, Frans, Italiaans, Duits, Spaans, Portugees, Nederlands, Fins en Grieks. De verwachte lanceerdatum voor de Engelse en de gelokaliseerde versies is begin november 2001.

Eens geïnstalleerd zal deze smart tag alleen werken in Word 2002 en Excel 2002. Het zal ook ondersteund worden in Internet Explorer 5.5 of een recentere versie.

De afrondingsregels, zoals vooropgesteld door de Europese Commissie, zijn consistent tussen de Euro smart tag en de Excel Euro Conversie Add-In (zie tekst over de Euro functies in Office XP). De Euro smart tag zal in staat zijn getallen te herkennen ongeacht de gebruikte duizendtal- of decimaal-scheidingstekens, zoals ze in de 12 Europese lidstaten worden gebruikt. Het zal ook waarden herkennen die het resultaat zijn van een formule of berekening. Toch blijft de Excel Euro Conversie Add-In het beste hulpmiddel bij de ondersteuning van formules of bij de triangulatie en conversie van hele tabellen. 

2. de nieuwe worksheet-ikonen van Excel 2002

Microsoft Excel 2002 introduceert een aantal nieuwe worksheet iconen die het werken met rekenbladen heel wat efficiënter maken. In de tabel hieronder vindt u een overzicht :

Worksheet icoon
  Omschrijving  
   
  Een groen driehoekje in de linkerbovenhoek van een cel wijst op een fout in de formule die zich in die cel bevindt. Wanneer u de cel selecteert, verschijnt de Error Checking Options knop. Klik op de pijl naast de knop om een keuze te maken uit de verschillende opties.
Opmerking : De kleur van het ‘Error Checking’- driehoekje kan aangepast worden door Options aan te klikken in het Tools menu en vervolgens het Error Checking tabblad te selecteren.
 
   
  Een paars driehoekje in de rechteronderhoek van een cel wijst op de aanwezigheid van een Smart tag. Wanneer u de muis stilhoudt boven de cel dan verschijnt de Smart Tag Actions knop. Klik op de pijl naast de knop om een keuze te maken uit de verschillende opties.  
   
  De Autocorrect Options knop verschijnt eerst als een blauw vierkantje wanneer u de muis stilhoudt in de buurt van een hyperlink op het werkblad. Wanneer u de muis op de hyperlink richt zal het blauwe vierkantje veranderen in een knop. Klik op de pijl naast de knop om een keuze te maken uit de verschillende AutoCorrect opties.
Opmerking : wanneer het blauwe vierkantje zichtbaar is, kunt u ook ALT+SHIFT+F10 drukken om het Smart Tag menu op te roepen.
 
   
  De Paste Options knop verschijnt naast de data die u zoëven in het werkblad hebt geplakt. Wanneer u deze knop aanklikt, verschijnt een lijst met opties om te bepalen hoe de data op het werkblad moeten geplakt worden.

Welke opties beschikbaar zijn hangt af van het type content dat u op het werkblad heeft geplakt en de formattering van de cel(len) waar u de content plakt.
 
   
  De Auto Fill Options knop verschijnt naast de tekst of de data in uw worksheet die u zopas heeft opgevuld. Wanneer u deze knop aanklikt, verschijnt een lijst met opties om te bepalen hoe de tekst of data in het werkblad moeten opgevuld worden.  
   
  De Insert Options knop verschijnt naast de cellen, rijen of kolommen die u hebt ingevoegd, wanneer de formattering tussen de oorspronkelijke en de ingevoegde cellen, rijen of kolommen verschillend is. Wanneer u de pijl aanklikt naast de knop dan verschijnt een lijst met alle mogelijke formatteringsopties.

3. Bouw supersnel formules op met Microsoft Excel 2002

Microsoft Excel 2002 heeft tal van nieuwe en verbeterde tools waarmee je snel en efficiënt de meest complexe formules opzet.
Doe meer met de AutoSum knop dan alleen maar optellen.
Inderdaad, in de vorige versies van Excel kon je met de AutoSum knop snel de geselecteerde cellen optellen. Wanneer je diezelfde knop nu aanklikt krijg je ook de mogelijkheid om automatisch het gemiddelde te berekenen, de maximum en minimum waarde te bepalen of het aantal waarden weer te geven.

De argumenten van een functie opgeven wordt kinderspel!
Wanneer je nu een functie begint in te voeren zal Excel je spontaan begeleiden aan de hand van Screen Tips die aangeven welke argumenten allemaal nodig zijn. Telkens je een argument hebt ingegeven wordt hetvolgende argument geaccentueerd. Klik je op de naam van de functie dan krijg je een Help topic aangeboden met daarin de uitleg en enkele voorbeelden.

Laat Excel je tonen waar de fouten zitten.
Net als een spelling checker biedt Excel 2002 u nu ook een Error Checker. Je kan deze activeren door in het Tools menu de Error Checking optie aan te klikken. Excel gaat nu op zoek naar foutieve waarden in formules, getallen die als tekst zijn ingegeven, formules die naar lege cellen verwijzen en nog veel meer.
Standaard is deze optie actief op de achtergrond en zal Excel een groen driehoekje plaatsen in cellen die mogelijk fouten bevatten. Wanneer je zo’n cel selecteert zal de Error Checking Options smart tag verschijnen. Je krijgt nu een overzicht van de opties waarover je beschikt om het probleem op te lossen, zoals Help on this error, Show Calculation Steps en Ignore Error.

Ook een Audit van je formules is mogelijk met Excel 2002. Op een grafische manier worden Precedent Cells (cellen met formules die verwijzen naar de cel die je analyseert) en Dependent Cells (cellen waarnaar de cel die je onderzoekt refereert) weergegeven. Op de volgende afbeelding zie je hoe de blauwe indicatoren Precedent of Dependent cellen aanwijzen.

Mogen wij u een formule voorstellen?
Typ een vraag in het Insert Function dialoogvenster en Excel stelt je een aantal mogelijke formules voor. Bijvoorbeeld, “Hoe bereken ik de maandelijkse afbetalingen van een lening?” en Excel stelt je voor om de PMT functie (deze berekent de afbetaling van een lening) te gebruiken of de NPER functie (deze berekent het aantal termijnen voor een investering).

Knip en plak de voorbeelden uit de online Help.
Kan het nog gemakkelijker? De online Helpfunctie toont je onderaan het venster een aantal uitgewerkte voorbeelden die je zo naar je werkblad kan kopiëren. Zowel de data als de formule worden getoond zodat je perfect kan zien hoe een formule werkt. De volgende afbeelding illustreert hoe zo’n voorbeeld eruit ziet.

Bekijk het resultaat in bepaalde cellen zonder te scrollen.
Het Watch Window is een apart venster waarin je kan zien wat er met een bepaalde cel gebeurt zonder dat de cursor op de cel hoeft te staan. Stel bijvoorbeeld dat je gegevens invoert op rij 162 die een invloed hebben op een formule die zich in cel A10 bevindt. In plaats van je cursor op cel A10 te plaatsen bekijk je het resultaat gewoon in het Watch Window. Het maakt niet uit waar je je bevindt in het werkblad. Je kan zelfs cellen bekijken in andere werkbladen of werkboeken. En wanneer je klikt op een celreferentie in het Watch Window zal je cursor zich naar de desbetreffende cel verplaatsen. Om een Watch Window te activeren klik je de rechtermuisknop en selecteer je de optie Add Watch.

4. Web-queries: gegevens van Internet in Excel 2002 invoeren

Web Queries helpen je bij het invoegen van informatie afkomstig van het Web. Deze informatie wordt dan automatisch vernieuwd telkens je de worksheet opent. Web queries bestonden ook al in eerdere versies van Microft Excel maar werden in deze nieuwe versie sterk verbeterd en uitgebreid. Nu kan je met een Web Query om het even welke Internetpagina oproepen alsof je aan het surfen bent met je browser. Eens je de gewenste informatie gevonden hebt, kan je één of meerdere tabellen selecteren door op de icoontjes te klikken die Excel automatisch aan de Webpagina heeft toegevoegd.

Een goede manier om vertrouwd te geraken met Web Queries is de ‘MSN Money Central Investor Stock Quotes Query” die bij Excel 2002 wordt geleverd en waarmee je beurskoersen aan je worksheet kan toevoegen. In het menu Data -> Import External Data selecteer je de optie MSN MoneyCentral Stock Quotes. Als parameters geef je de koerscode op van de verschillende waarden die je interesseren. Wil je de koers van Microsoft volgen dan geef je MSFT op als parameter. Eens de query is aangemaakt, kan je informatie vernieuwen wanneer je maar wil.

Web Queries aanmaken in Excel kan op verschillende manieren:

Gebruik maken van de optie Import Data.
Dit is de meest gebruikte manier. Je klikt Data -> Import External Data en vervolgens kies je één van de opties. Ofwel maak je een nieuwe query (New Web Query) ofwel roep je een bestaande query op(Import Data).

Gebruik maken van Copy en paste.
Open de pagina in je Microsoft Internet Explorer browser (versie 4.0 of hoger), selecteer de tabel die je wenst te kopiëren en plak ze in je Excel worksheet. Doe dit niet met de shortcut CTRL+V maar aan de hand van de optie Paste Options in het Edit menu. Selecteer Create Refreshable Web Query en druk OK.

Rechtstreeks vanuit Internet Explorer (versie 5.0 of hoger).
Met Internet Explorer 5.0 of hoger heb je de keuze uit twee methodes om een Excel Web Query aan te maken rechtstreeks vanuit je browservenster.

  1. Het shortcut menu : selecteer een tabel op de webpagina en klik met je rechtermuisknop om het shortcut menu te activeren. Kies de optie Export to Microsoft Excel. Zo start je de procedure om een Web Query aan te maken vanuit je browser.
  2. De Edit knop : een andere manier om tabellen van het Web in een Excel worksheet te plaatsen is met behulp van de Edit knop in Internet Explorer. Klik op het pijltje naar beneden naast de Edit knop en kies de optie Edit with Microsoft Excel.

Hoe vernieuw je de informatie in zo’n Web Query ?
De inhoud van een web query kan je op twee manieren updaten.

  1. Automatisch : zo ben je er zeker van dat je altijd met de meest recente informatie werkt.
  2. Manueel : dan bepaal je zelf wanneer de query moet uitgevoerd worden. Dit doe je dan aan de hand van de optie Refresh Data in de External Data werkbalk.

Hoe wijzig je zo’n Web Query ?
Je kan de inhoud of de formattering van een Web Query aanpassen door de optie Edit Query te kiezen op de External Data werkbalk.

5. Stel je projectplanning visueel voor met behulp van een Gantt grafiek in Microsoft Excel 2002.
Een Gantt grafiek is een horizontaal staafdiagram ontwikkelt door de Amerikaanse ingenieur Henry L. Gantt in 1917 als controlemiddel bij productieprocessen. Vandaag wordt dit type grafiek courant gebruikt bij het plannen van projecten.
De beste en eenvoudigste manier om een Gantt grafiek te ontwerpen is gebruik maken van Microsoft Project 2002. Project is namelijk een programma dat specifiek ontworpen werd om taken te plannen, ze uit te zetten op tijdslijnen en er grafische voorstellingen van te maken.

Microsoft Excel 2002 heeft geen standaard ingebouwde functie voor het aanmaken van Gantt grafieken, maar je kan er wel een ontwerpen door het aanpassen van een staafdiagram.
Dit artikel toont je hoe we een Gantt grafiek kunnen maken zoals deze hieronder.

  1. Voer de voorbeeldgegevens in
    a. Open een nieuw rekenblad in Microsoft excel 2002 en typ de volgende waarden in de cellen A1 tot D6:

    Opmerking: de waarden in kolom C en D (Completed en Remaining) stellen respektievelijk het aantal voltooide en het aantal resterende dagen van een bepaalde taak voor.
    b. Selecteer cel B2 en kies het gewenste datumformaat. Dit doe je door de optie Cells te klikken in het Format menu en vervolgens het tabblad Numbers te selecteren. Kies nu de optie Date uit het Category lijstje en duid het gewenste formaat aan in het vakje Type.
     
  2. Maak een staafdiagram
    a. Selecteer de cellen A1 tot D6 en klik op de Chart Wizard.



    b. In stap 1 klik je op Bar in het vakje Chart Type, en vervolgens kies je Stacked Bar als subtype.
    c. Klik tweemaal op Next en tenslotte Finish. Het resultaat zie je hieronder.

    Maak van het staafdiagram een Gantt grafiek door volgende aanpassingen uit te voeren:
    a. Dubbelklik op de eerste reeks waarden. Dit is de reeks die de Start data weergeeft. Als je met de standaard kleurinstellingen van Microsoft Excel werkt dan is deze reeks blauwgekleurd (zie figuur hierboven)
    b. Op het Patterns tabblad in het Format Data Series dialoogvenster klik je None bij de optie Border en eveneens None bij de optie Area. Klik OK om je keuze te bevestigen.
    c. Dubbelklik op de categorie-as (X-as), deze komt in een staafdiagram overeen met de vertikale as. Selecteer het tabblad Scale en typ de volgende waarden in de overeenstemmende vakjes:
                    Minimum :         37469
                    Maximum :        38172
                    Major unit :       61
                    Minor unit :       1

Deze waarden zijn de seriële getallen die de data voorstellen voor de Y-as. De minimum waarde 37469 is het seriële getal voor 1 augustus 2002. De maximum waarde 38172 is het seriële getal dat de datum 4 juli 2004 voorstelt. De Major unit komt ongeveer overeen met 2 maanden en de Minor unit met 1 dag. Om het seriële getal van een datum te kennen formatteer je de datum met het getalformaat General.
d. Eveneens op het tabblad Scale vink je het vakje aan voor de optie Category (X) axis crosses at maximum value.
e. Klik op het Alignment tabblad en in de zone Orientation typ je 45 in het vakje Degrees.
f. Klik op het tabblad Font en selecteer Bold als Font Style. Daarna stel je de grootte van het lettertype in op 8. Bevestig je instellingen door OK te drukken.
g. Klik met de rechtermuisknop op de legende en kies de optie Format Legend uit het menu. Selecteer het tabblad Placement en klik Bottom.
h. Klik in de legende op Start Date en druk vervolgens op de DELETE-toets.

Nadat je al deze stappen hebt uitgevoerd zou je Gantt grafiek er moeten uitzien zoals in ons voorbeeld aan het begin van dit artikel. Misschien moet je de grootte van de grafiek nog wat aanpassen opdat alle labels mooi zouden weergegeven worden.

6. Tips bij het afdrukken van rekenbladen
Zorg dat het rekenblad mooi op de pagina past.
Wanneer je rekenblad te breed is om op één pagina te passen dan kan je één van de volgende instellingen aanpassen:

Het hele rekenblad afprinten of een selectie.
In het File menu klik je Print. Om aan te geven of je het hele rekenblad wil afprinten of slechts een selectie kies je de optie Print in het dialoogvenster. In het vakje Print what maak je een keuze. Wanneer je een bepaalde selectie regelmatig wil afprinten dan kan je deze beter als een Print Area definiëren. Selecteer de cellen en klik op Print Area in het File menu en vervolgens Set Print Area. Telkens je nu print zal deze selectie afgedrukt worden.